Huisartsen werken de afgelopen jaren in steeds grotere samenwerkingsverbanden. Solistenpraktijken nemen in aantal af, HOED-praktijken en gezondheidscentra nemen in aantal toe. Het is een ontwikkeling die zich door zal zetten. Werken binnen een groter samenwerkingsverband vergt een praktijkorganisatie waarbij de verdeling van taken en verantwoordelijkheden en de onderlinge afstemming belangrijk zijn. Daarmee neemt het belang van efficiënt vergaderen toe. Niet alle vergaderingen lopen even soepel. Soms verworden ze tot langdradige bijeenkomsten. Veel deelnemers aan vergaderingen klagen: ‘Het is dat het moet’ of: ‘Het hoort er nu eenmaal bij’.
Hoe komt het dat vergaderingen door veel deelnemers lijdzaam worden uitgezeten? En hoe kunt u uw vergaderingen zo voorbereiden en uitvoeren dat de deelnemers het gevoel hebben dat de bijeenkomst niet alleen meerwaarde heeft gehad, maar ook nog eens plezierig is verlopen? Dit hoofdstuk geeft antwoord op deze vragen.