Skip to main content

Welkom bij St. Antonius Academie & Bohn Stafleu van Loghum

St. Antonius Academie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met René Schuwer.

Registreer

Om ook buiten de locaties van St. Antonius Academie, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet u zich eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van St. Antonius Academie.

Eenmaal geregistreerd kunt u thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

31. Sociale vaardigheidstrainingen

Auteurs : M. Berger, H. Spanjaard

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een sociale vaardigheidstraining is een populair middel om uiteenlopende doelgroepen te leren goed om te gaan met anderen. Vliegtuigpersoneel leert beter om te gaan met lastige reizigers, verkopers leren hoe ze meer kunnen verkopen en managers leren hoe ze beter leiding kunnen geven.
Literatuur
go back to reference Bartels, A.A.J., (1986). Sociale vaardigheidstraining voor probleemjongeren. Uitgangspunten, opzet, resultaten, mogelijkheden. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bartels, A.A.J., (1986). Sociale vaardigheidstraining voor probleemjongeren. Uitgangspunten, opzet, resultaten, mogelijkheden. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bartels, A.A.J. (1988). Sociale-vaardigheidstherapie voor jeugdige delinquenten en jongeren met ernstige gedragsproblemen. In J.W.G. Orlemans, P. Eelen & W.P. Haaijman (red.), Handboek voor Gedragstherapie (Hoofdstuk C14). Deventer: Van Loghum Slaterus. Bartels, A.A.J. (1988). Sociale-vaardigheidstherapie voor jeugdige delinquenten en jongeren met ernstige gedragsproblemen. In J.W.G. Orlemans, P. Eelen & W.P. Haaijman (red.), Handboek voor Gedragstherapie (Hoofdstuk C14). Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Bartels, A.A.J., Parker Brady, M.F., & Doreleijers, Th.A.H. (1999). Sociale vaardigheidstraining als basis voor een forensisch jeugdpsychiatrisch dagklinisch programma. Het sociale-competentie-programma van het Dagcentrum Forensische Jeugdpsychiatrie Amsterdam ‘De Derde Oever’. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 155-174). Lisse: Swets & Zeitlinger. Bartels, A.A.J., Parker Brady, M.F., & Doreleijers, Th.A.H. (1999). Sociale vaardigheidstraining als basis voor een forensisch jeugdpsychiatrisch dagklinisch programma. Het sociale-competentie-programma van het Dagcentrum Forensische Jeugdpsychiatrie Amsterdam ‘De Derde Oever’. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 155-174). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Berger, M.A., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Sociale vaardigheidstraining als taakstraf voor minderjarigen. Duivendrecht: PI Research, afd. GT-projecten. Berger, M.A., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Sociale vaardigheidstraining als taakstraf voor minderjarigen. Duivendrecht: PI Research, afd. GT-projecten.
go back to reference Bleeker, J.K. (1999). De bijdrage van de Goldsteinmethodiek aan de bevordering van sociale redzaamheid bij delinquente jongeren. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 141-154). Lisse: Swets & Zeitlinger BV. Bleeker, J.K. (1999). De bijdrage van de Goldsteinmethodiek aan de bevordering van sociale redzaamheid bij delinquente jongeren. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 141-154). Lisse: Swets & Zeitlinger BV.
go back to reference Bleeker, J.K., Molen, H.T. van der, & Hommes, M.A. (1996). De bevordering van de sociale redzaamheid bij jongeren volgens de Goldstein methodiek. In J.D. Bosch, H.A. Bosma, D.N. Oudshoorn, J. Rispens & A. Vyt (red.), Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie 2; 1996-1997 (pp. 141-154). Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Bleeker, J.K., Molen, H.T. van der, & Hommes, M.A. (1996). De bevordering van de sociale redzaamheid bij jongeren volgens de Goldstein methodiek. In J.D. Bosch, H.A. Bosma, D.N. Oudshoorn, J. Rispens & A. Vyt (red.), Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, Orthopedagogiek en Kinderpsychiatrie 2; 1996-1997 (pp. 141-154). Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Blonk, R.W.B. (1996). Self-efficacy and treatment of childhood social incompetence. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Psychologie. Blonk, R.W.B. (1996). Self-efficacy and treatment of childhood social incompetence. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Psychologie.
go back to reference Boer, T. de, & Noort, C. van (1993). Sociale vaardigheidstraining vanuit een psychomotorische invalshoek. Bewegen en Hulpverlening, 7, 224-232. Boer, T. de, & Noort, C. van (1993). Sociale vaardigheidstraining vanuit een psychomotorische invalshoek. Bewegen en Hulpverlening, 7, 224-232.
go back to reference Bruggen, E. van (1999). De Kombinatietraining, een sociale vaardigheidstraining voor moeilijk lerende kinderen en jongeren. Amersfoort/Leuven: Acco. Bruggen, E. van (1999). De Kombinatietraining, een sociale vaardigheidstraining voor moeilijk lerende kinderen en jongeren. Amersfoort/Leuven: Acco.
go back to reference Brugman, D., & Genabeek, M. van (1998). De belofte van het programma EQUIP; van antisociale jongere naar verantwoordelijk burger. TIAZ, 4, 236-250. Brugman, D., & Genabeek, M. van (1998). De belofte van het programma EQUIP; van antisociale jongere naar verantwoordelijk burger. TIAZ, 4, 236-250.
go back to reference Bullens, R.A.R. (1999). Sociale vaardigheidstraining bij jeugdige zedendelinquenten. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 227-240). Lisse: Swets & Zeitlinger. Bullens, R.A.R. (1999). Sociale vaardigheidstraining bij jeugdige zedendelinquenten. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 227-240). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Cuijpers, P., & Stikkelbroek, Y.A.J. (1997). De cursus ‘omgaan met depressie’. Groepsbehandeling van depressieve adolescenten in cursusvorm. Kind en Adolescent, 18 (3),126-134. Cuijpers, P., & Stikkelbroek, Y.A.J. (1997). De cursus ‘omgaan met depressie’. Groepsbehandeling van depressieve adolescenten in cursusvorm. Kind en Adolescent, 18 (3),126-134.
go back to reference Dekkers, B. (1995). ‘Zeg nou zelf’. Een preventieprogramma ter bevordering van de sociale competentie van kinderen in de bovenbouw van de basisschool. In A. Collot d’Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 247-263). Lisse: Swets & Zeitlinger. Dekkers, B. (1995). ‘Zeg nou zelf’. Een preventieprogramma ter bevordering van de sociale competentie van kinderen in de bovenbouw van de basisschool. In A. Collot d’Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 247-263). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Genugten, M.D. van der, Timmerman, H., & Nijboer, J.A. (1996). Sociale vaardigheidstraining als taakstraf. Groningen: Vakgroep Strafrecht en Criminologie/Rijksuniversiteit Groningen. Genugten, M.D. van der, Timmerman, H., & Nijboer, J.A. (1996). Sociale vaardigheidstraining als taakstraf. Groningen: Vakgroep Strafrecht en Criminologie/Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Goldstein, A.P., & Glick, B. (1994). The prosocial gang; implementing agression replacement training. Thousand Oaks: Sage. Goldstein, A.P., & Glick, B. (1994). The prosocial gang; implementing agression replacement training. Thousand Oaks: Sage.
go back to reference Grijpma, G., & Spanjaard, H.J.M. (1998). Behandeling van jeugdige (licht verstandelijk gehandicapte) plegers van seksueel geweld. Werkboek met hulpmiddelen en werkvormen voor individuele en groepstherapie. Ermelo/Amsterdam/Duivendrecht: Groot Emaus/Paedologisch Instituut. Grijpma, G., & Spanjaard, H.J.M. (1998). Behandeling van jeugdige (licht verstandelijk gehandicapte) plegers van seksueel geweld. Werkboek met hulpmiddelen en werkvormen voor individuele en groepstherapie. Ermelo/Amsterdam/Duivendrecht: Groot Emaus/Paedologisch Instituut.
go back to reference Hoogstede, F.C.A., & Dun, L.A.J. (1999). Zware leerstraffen voor jeugdige delinquenten: het Kwartaalkursusproject en het Mediumprogramma. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 207-226). Lisse: Swets & Zeitlinger. Hoogstede, F.C.A., & Dun, L.A.J. (1999). Zware leerstraffen voor jeugdige delinquenten: het Kwartaalkursusproject en het Mediumprogramma. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 207-226). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Kayser, D.R. (1999). Sociale vaardigheden van jongeren in intercultureel perspectief. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 155-169). Lisse: Swets & Zeitlinger. Kayser, D.R. (1999). Sociale vaardigheden van jongeren in intercultureel perspectief. In A. Collot d’Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 155-169). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Krol, K. (1998). Interculturele sociale vaardigheidstraining ‘Cool Down’. Afstudeeronderzoek: Universiteit van Amsterdam. Krol, K. (1998). Interculturele sociale vaardigheidstraining ‘Cool Down’. Afstudeeronderzoek: Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Lochman, J., & Wells, K. (1996), A social-cognitive intervention with aggressive children; Prevention effects and contextual implementation issues. In R. Peters & R. McMahon (Eds.), Preventing childhood disorders, substance abuse and delinquency (pp. 111-143). Thousand Oaks, Ca: Sage. Lochman, J., & Wells, K. (1996), A social-cognitive intervention with aggressive children; Prevention effects and contextual implementation issues. In R. Peters & R. McMahon (Eds.), Preventing childhood disorders, substance abuse and delinquency (pp. 111-143). Thousand Oaks, Ca: Sage.
go back to reference Louwe J., & Freriks, C. (1995). PAD, een route voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. In A. Collot d’ Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 199-214). Lisse: Swets & Zeitlinger. Louwe J., & Freriks, C. (1995). PAD, een route voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. In A. Collot d’ Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 199-214). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Matthys, W. (1998). Groepstraining in sociale probleemoplossing voor kinderen met oppositioneel-opstandige en antisociale gedragsstoornissen. In W. Koops & N.W. Slot (red.), Van lastig tot misdadig (pp. 145-156). Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Matthys, W. (1998). Groepstraining in sociale probleemoplossing voor kinderen met oppositioneel-opstandige en antisociale gedragsstoornissen. In W. Koops & N.W. Slot (red.), Van lastig tot misdadig (pp. 145-156). Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Muller, N., & Colijn, S. (1999). Leren omgaan met boosheid. De Anger Control Training voor pubers en adolescenten. In A. Collot d’ Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 65-82). Lisse: Swets & Zeitlinger. Muller, N., & Colijn, S. (1999). Leren omgaan met boosheid. De Anger Control Training voor pubers en adolescenten. In A. Collot d’ Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 65-82). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Prins, P. (1995). Sociale vaardigheidstraining bij kinderen in de basisschoolleeftijd; programma’s, effectiviteit en indicatiestelling. In A. Collot d’ Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 65-82). Lisse: Swets & Zeitlinger. Prins, P. (1995). Sociale vaardigheidstraining bij kinderen in de basisschoolleeftijd; programma’s, effectiviteit en indicatiestelling. In A. Collot d’ Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 65-82). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Reeders, C.R., & Spijker, W.S.M. (1996). Spelend leren, leren spelen. Een draaiboek voor de training in sociale cognities en sociale vaardigheden. Assen: Van Gorcum. Reeders, C.R., & Spijker, W.S.M. (1996). Spelend leren, leren spelen. Een draaiboek voor de training in sociale cognities en sociale vaardigheden. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Ringrose, H.J., & Nijenhuis, E.H. (1986). Bang zijn voor andere kinderen. Groningen: Wolters-Noordhof. Ringrose, H.J., & Nijenhuis, E.H. (1986). Bang zijn voor andere kinderen. Groningen: Wolters-Noordhof.
go back to reference Schuurman, C. (1995). Het aanleren, consolideren en generaliseren van sociale vaardigheden; knelpunten en oplossingen. In A. Collet d’ Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 83-102). Lisse: Swets & Zeitlinger. Schuurman, C. (1995). Het aanleren, consolideren en generaliseren van sociale vaardigheden; knelpunten en oplossingen. In A. Collet d’ Escury-Koenings, T. Snaterse & E. Mackaay-Cramer (red.), Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen (pp. 83-102). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Slot, N.W. (1988). Residentiële hulp voor jongeren met antisociaal gedrag. Lisse: Swets & Zeitlinger. Slot, N.W. (1988). Residentiële hulp voor jongeren met antisociaal gedrag. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Slot, N.W. (1999). Competentievergroting bij straf, behandeling en preventie. In A. Collot d’ Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 47-68). Lisse: Swets & Zeitlinger. Slot, N.W. (1999). Competentievergroting bij straf, behandeling en preventie. In A. Collot d’ Escury-Koenings, A. van der Linden & T. Snaterse (red.), Van preventie tot straf, naar meer sociale vaardigheden bij jongeren (pp. 47-68). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Slot, N.W., & Kruijff, G. de (1989). Adolescenten, seksualiteit en gedragstherapie. In J.W.G. Orlemans, P. Eelen & W.P. Haaijman (red.), Handboek voor Gedragstherapie (Hoofdstuk C14). Deventer: Van Loghum Slaterus. Slot, N.W., & Kruijff, G. de (1989). Adolescenten, seksualiteit en gedragstherapie. In J.W.G. Orlemans, P. Eelen & W.P. Haaijman (red.), Handboek voor Gedragstherapie (Hoofdstuk C14). Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Slot N.W., & Berger, M.A. (1993). Training als straf. Competentievergroting bij jeugdige delinquenten. In F. Koenraadt, S.J. Steenstra, L. Stegmann & W. Wolters (red.), Forensische psychologie – Rechtspleging ten aanzien van jeugdigen (pp. 161-173). Arnhem: Gouda Quint. Slot N.W., & Berger, M.A. (1993). Training als straf. Competentievergroting bij jeugdige delinquenten. In F. Koenraadt, S.J. Steenstra, L. Stegmann & W. Wolters (red.), Forensische psychologie – Rechtspleging ten aanzien van jeugdigen (pp. 161-173). Arnhem: Gouda Quint.
go back to reference Sommen, E. van der, Klaassen, L.E., & Bruggink, M.S.M. (1992). Sociale vaardigheidstraining voor jongeren. Amersfoort: Acco. Sommen, E. van der, Klaassen, L.E., & Bruggink, M.S.M. (1992). Sociale vaardigheidstraining voor jongeren. Amersfoort: Acco.
go back to reference Spanjaard, H. (m.m.v. O. ten Hove) (1993). Als een meisje nee zegt. Programma’s ter voorkoming van seksueel geweld voor moeilijk lerende jongens en meisjes. Amsterdam: RIAGG Amsterdam Zuid/Nieuw-West. Spanjaard, H. (m.m.v. O. ten Hove) (1993). Als een meisje nee zegt. Programma’s ter voorkoming van seksueel geweld voor moeilijk lerende jongens en meisjes. Amsterdam: RIAGG Amsterdam Zuid/Nieuw-West.
go back to reference Steerneman, P. (1994). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Groepsbehandeling van kinderen. Leuven/Apeldoorn: Garant. Steerneman, P. (1994). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Groepsbehandeling van kinderen. Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Vergeer, M.M., & Peetsma, T.T.D. (1997). Kwetsbare jongeren en hun sociale vaardigheden: een inventarisatie van trainingsprogramma’s. Amsterdam: SCO Kohnstamm Instituut. Vergeer, M.M., & Peetsma, T.T.D. (1997). Kwetsbare jongeren en hun sociale vaardigheden: een inventarisatie van trainingsprogramma’s. Amsterdam: SCO Kohnstamm Instituut.
go back to reference Wasserman, G.A., & Miller, L.S. (1998). The Prevention of Serious and Violent Juvenile Offending. In R. Loeber & D.P. Farrington (Eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders. Risk factors and successful interventions. Thousand Oaks/London/New Delhi: Sage. Wasserman, G.A., & Miller, L.S. (1998). The Prevention of Serious and Violent Juvenile Offending. In R. Loeber & D.P. Farrington (Eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders. Risk factors and successful interventions. Thousand Oaks/London/New Delhi: Sage.
go back to reference Wigboldus, M., & Wolsink, L. (1999). Denken en voelen. Trainingsprogramma voor Emotionele en Cognitieve Vaardigheden. Utrecht: SWP. Wigboldus, M., & Wolsink, L. (1999). Denken en voelen. Trainingsprogramma voor Emotionele en Cognitieve Vaardigheden. Utrecht: SWP.
go back to reference Zee, S.A.M. van der, Molen, H.T. van der, & Beek, D.T. van der (1989). Sociale vaardigheden voor zwakbegaafde jongeren; Praktijkboek Goldsteintraining. Deventer: Van Loghum Slaterus. Zee, S.A.M. van der, Molen, H.T. van der, & Beek, D.T. van der (1989). Sociale vaardigheden voor zwakbegaafde jongeren; Praktijkboek Goldsteintraining. Deventer: Van Loghum Slaterus.
Metagegevens
Titel
Sociale vaardigheidstrainingen
Auteurs
M. Berger
H. Spanjaard
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7141-9_31