Skip to main content

Welkom bij St. Antonius Academie & Bohn Stafleu van Loghum

St. Antonius Academie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met René Schuwer.

Registreer

Om ook buiten de locaties van St. Antonius Academie, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet u zich eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van St. Antonius Academie.

Eenmaal geregistreerd kunt u thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

28-04-2025

Ouderlijk schuldgevoel en het internaliserende en externaliserende gedrag van kinderen: de modererende rol van het reflectief functioneren van de ouders

Auteurs: Ido Shalev, Noga Sharon, Florina Uzefovsky, Naama Atzaba-Poria

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Door de grote verantwoordelijkheid van het ouderschap hebben veel ouders last van schuldgevoelens. Deze gevoelens zijn heel natuurlijk, maar overmatige schuldgevoelens worden in verband gebracht met angst en depressie en kunnen een grote last zijn voor ouders. Uit kwalitatief onderzoek blijkt dat met name ouders van kinderen met gedrags- en emotionele problemen veel last hebben van schuldgevoel. Daarom is het belangrijk om schuldgevoel te kwantificeren en de mogelijke weerbaarheidsfactoren te onderzoek die de nadelige gevolgen ervan kunnen verminderen. In deze studie hebben we gekeken naar het verband tussen de externaliserende en internaliserende problemen van kinderen en de verschillende aspecten van ouderlijk schuldgevoel en hebben we onderzocht of dit verband gemodereerd wordt door het reflectief functioneren van ouders (PRF). Voor deze studie zijn 106 ouders met kinderen in de leeftijd tussen 1,3 en 9,3 jaar geworven bij kinderdagverblijven en wijkcentra. We hebben het Parent Development Interview gebruikt voor het meten van het ouderlijk reflectief functioneren. Aan de hand van dit interview hebben we een nieuw coderingssysteem opgesteld voor het kwantificeren van drie aspecten van ouderlijk schuldgevoel: intensiteit, herstel en innerlijke reactie op schuldgevoel. De problemen van de kinderen en de symptomen van angst en depressie van de ouders zijn gemeten met gevalideerde zelfrapportage vragenlijsten. We hebben aangetoond dat de problemen van de kinderen in verband staan met schuldgevoel bij de ouders, maar alleen als het ouderlijk reflectief functioneren niet groot is. Internaliserende problemen staan alleen in verband met hogere intensiteit van en negatieve innerlijke reactie op schuldgevoel als het reflectief functioneren laag tot middelgroot is en externaliserende problemen staan alleen in verband met de intensiteit van het schuldgevoel als het reflectief functioneren laag is. Deze bevindingen wijzen erop dat het verbeteren van het reflectief functioneren de last van schuldgevoel kan verminderen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Fonagy, P., Target, M., Steele, H., & Steele, M. (1998). Reflectivefunctioning manual version 5 for application to adult attachment interviews. University College London. Fonagy, P., Target, M., Steele, H., & Steele, M. (1998). Reflectivefunctioning manual version 5 for application to adult attachment interviews. University College London.
go back to reference Fox, J., & Weisberg, S. (2018). An R companion to applied regression. SAGE. Fox, J., & Weisberg, S. (2018). An R companion to applied regression. SAGE.
go back to reference Haslam, D., Filus, A., & Finch, J. (2020). The Guilt about Parenting Scale (GAPS): Development and initial validation of a self-report measure of parenting guilt, and the relationship between parenting guilt and work and family variables. Journal of Child and Family Studies, 29(3), 880–894. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01565-8.CrossRef Haslam, D., Filus, A., & Finch, J. (2020). The Guilt about Parenting Scale (GAPS): Development and initial validation of a self-report measure of parenting guilt, and the relationship between parenting guilt and work and family variables. Journal of Child and Family Studies, 29(3), 880–894. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10826-019-01565-8.CrossRef
go back to reference Hoffman, M. L. (1973). Empathy, role-taking, guilt, and development of altruistic motives. In B. Puka (red.), Reaching out: caring, altruism, and prosocial behavior (pag. 196–218). Garland Publishing. Hoffman, M. L. (1973). Empathy, role-taking, guilt, and development of altruistic motives. In B. Puka (red.), Reaching out: caring, altruism, and prosocial behavior (pag. 196–218). Garland Publishing.
go back to reference Kogan, A., Oveis, C., Carr, E. W., Gruber, J., Mauss, I. B., Shallcross, A., Impett, E. A., Lowe, I. van der, Hui, B., Cheng, C., & Keltner, D. (2014). Vagal activity is quadratically related to prosocial traits, prosocial emotions, and observer perceptions of prosociality. Journal of Personality and Social Psychology, 107(6), 1051–1063. https://doi.org/10.1037/a0037509.CrossRefPubMed Kogan, A., Oveis, C., Carr, E. W., Gruber, J., Mauss, I. B., Shallcross, A., Impett, E. A., Lowe, I. van der, Hui, B., Cheng, C., & Keltner, D. (2014). Vagal activity is quadratically related to prosocial traits, prosocial emotions, and observer perceptions of prosociality. Journal of Personality and Social Psychology, 107(6), 1051–1063. https://​doi.​org/​10.​1037/​a0037509.CrossRefPubMed
go back to reference Kotov, R., Krueger, R. F., Watson, D., Achenbach, T. M., Althoff, R. R., Bagby, R. M., Brown, T. A., Carpenter, W. T., Caspi, A., Clark, L. A., Eaton, N. R., Forbes, M. K., Forbush, K. T., Goldberg, D., Hasin, D., Hyman, S. E., Ivanova, M. Y., Lynam, D. R., Markon, K., Zimmerman, M., et al. (2017). The Hierarchical Taxonomy of Psychopathology (HiTOP): a dimensional alternative to traditional nosologies. Journal of Abnormal Psychology, 126(4), 454–477. https://doi.org/10.1037/abn0000258.CrossRefPubMed Kotov, R., Krueger, R. F., Watson, D., Achenbach, T. M., Althoff, R. R., Bagby, R. M., Brown, T. A., Carpenter, W. T., Caspi, A., Clark, L. A., Eaton, N. R., Forbes, M. K., Forbush, K. T., Goldberg, D., Hasin, D., Hyman, S. E., Ivanova, M. Y., Lynam, D. R., Markon, K., Zimmerman, M., et al. (2017). The Hierarchical Taxonomy of Psychopathology (HiTOP): a dimensional alternative to traditional nosologies. Journal of Abnormal Psychology, 126(4), 454–477. https://​doi.​org/​10.​1037/​abn0000258.CrossRefPubMed
go back to reference Marschall, D., Sanftner, J., & Tangney, J. P. (1994). The state shame and guilt scale. George Mason University. Marschall, D., Sanftner, J., & Tangney, J. P. (1994). The state shame and guilt scale. George Mason University.
go back to reference Mat Roni, S., Merga, M. K., & Morris, J. E. (2020). Analysis: regression. In S. Mat Roni, M. K. Merga & J. E. Morris (red.), Conducting quantitative research in education (pag. 133–175). Springer.CrossRef Mat Roni, S., Merga, M. K., & Morris, J. E. (2020). Analysis: regression. In S. Mat Roni, M. K. Merga & J. E. Morris (red.), Conducting quantitative research in education (pag. 133–175). Springer.CrossRef
go back to reference Pornprasertmanit, S., Miller, P., Schoemann, A., Jorgensen, T. D., & Quick, C. (2021). simsem: SIMulated structural equation modeling (Version 0.5-16). Computer software. https://simsem.org/ Pornprasertmanit, S., Miller, P., Schoemann, A., Jorgensen, T. D., & Quick, C. (2021). simsem: SIMulated structural equation modeling (Version 0.5-16). Computer software. https://​simsem.​org/​
go back to reference R Core Team (2022). R: a language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. R Core Team (2022). R: a language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing.
go back to reference Sameroff, A. J., & Chandler, M. J. (1975). Reproductive risk and the continuum of caretaking casualty. In F. D. Horowitz (red.), Review of child development research (band 4, pag. 187–244). University of Chicago Press. Sameroff, A. J., & Chandler, M. J. (1975). Reproductive risk and the continuum of caretaking casualty. In F. D. Horowitz (red.), Review of child development research (band 4, pag. 187–244). University of Chicago Press.
go back to reference Schechter, D. S., Coots, T., Zeanah, C. H., Davies, M., Coates, S. W., Trabka, K. A., Marshall, R. D., Liebowitz, M. R., & Myers, M. M. (2005). Maternal mental representations of the child in an inner-city clinical sample: violence-related posttraumatic stress and reflective functioning. Attachment & Human Development, 7(3), 313–331. https://doi.org/10.1080/14616730500246011.CrossRef Schechter, D. S., Coots, T., Zeanah, C. H., Davies, M., Coates, S. W., Trabka, K. A., Marshall, R. D., Liebowitz, M. R., & Myers, M. M. (2005). Maternal mental representations of the child in an inner-city clinical sample: violence-related posttraumatic stress and reflective functioning. Attachment & Human Development, 7(3), 313–331. https://​doi.​org/​10.​1080/​1461673050024601​1.CrossRef
go back to reference Slade, A., Aber, J., Bresgi, I., Berger, B., & Kaplan, M. (2004). The parent development interview-revised. The City University of New York. Slade, A., Aber, J., Bresgi, I., Berger, B., & Kaplan, M. (2004). The parent development interview-revised. The City University of New York.
go back to reference Slade, A., Bernbach, E., Grienenberger, J., Levy, D., & Locker, A. (2005). Addendum to reflective functioning scoring manual. The City College of New York. Slade, A., Bernbach, E., Grienenberger, J., Levy, D., & Locker, A. (2005). Addendum to reflective functioning scoring manual. The City College of New York.
go back to reference Speilberger, C. D., Gorsuch, R., Lushene, R., Vagg, P., & Jacobs, G. (1983). Manual for the state-trait anxiety inventory. Consulting Psychologists. Speilberger, C. D., Gorsuch, R., Lushene, R., Vagg, P., & Jacobs, G. (1983). Manual for the state-trait anxiety inventory. Consulting Psychologists.
go back to reference Zahn-Waxler, C., & Van Hulle, C. (2012). Empathy, guilt, and depression: when caring for others becomes costly to children. In B. Oakley, A. Knafo, G. Madhavan & D. S. Wilson (red.), Pathological altruism (pag. 321–344). Oxford University Press. Zahn-Waxler, C., & Van Hulle, C. (2012). Empathy, guilt, and depression: when caring for others becomes costly to children. In B. Oakley, A. Knafo, G. Madhavan & D. S. Wilson (red.), Pathological altruism (pag. 321–344). Oxford University Press.
Metagegevens
Titel
Ouderlijk schuldgevoel en het internaliserende en externaliserende gedrag van kinderen: de modererende rol van het reflectief functioneren van de ouders
Auteurs
Ido Shalev
Noga Sharon
Florina Uzefovsky
Naama Atzaba-Poria
Publicatiedatum
28-04-2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-025-00242-1