Skip to main content

Welkom bij St. Antonius Academie & Bohn Stafleu van Loghum

St. Antonius Academie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met René Schuwer.

Registreer

Om ook buiten de locaties van St. Antonius Academie, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet u zich eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van St. Antonius Academie.

Eenmaal geregistreerd kunt u thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Beroepshouding ontwikkelen

Auteur : Joost Dupont

Gepubliceerd in: Mondzorg en beroepshouding

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk bespreekt wat verstaan wordt onder beroepshouding (par. 1.1). Beroepshouding wordt verbonden met hard skills en soft skills (par. 1.2). Paragraaf 1.3 gaat in op preventie, de hoofdtaak van de mondhygiënist en tevens een belangrijke taak van de tandarts. Een adequate beroepshouding is vereist om deze taak goed te kunnen uitvoeren. In paragraaf 1.4 wordt besproken hoe visies en adviezen uit de beroepspraktijk mondhygiënist en tandarts kunnen helpen om soft skills – en daarmee een professionele beroepshouding – te ontwikkelen, waardoor zij hun preventietaak succesvoller kunnen uitvoeren.
Voetnoten
1
Beroepsprofiel Mondhygiënist in Nederland (2007), p.20.
 
2
Idem, p. 17.
 
3
Idem, p. 20.
 
4
Idem, p. 20.
 
5
Idem, p. 21.
 
6
Idem, p. 21.
 
7
Idem, p. 22.
 
8
Bron: knmt.nl, 20-3-2015.
 
9
Beroepsprofiel Tandarts algemeen practicus (2006), p. 17.
 
10
Idem, p. 31.
 
11
Idem, p. 32.
 
12
Idem, p. 22.
 
13
Idem, p. 22.
 
14
P. Ricoeur (1992). Oneself as another. Chicago: University of Chicago Press, p. 240, 273–288, en J. Dupont (2010). Identiteit is kwaliteit. Budel: Uitgeverij Damon, p. 186–189. Zie ook: P. van Tongeren (2012). Leven is een kunst. Over morele ervaring, deugdethiek en levenskunst. Zoetermeer: Uitgeverij Klement, p. 63.
 
15
In de tweede evaluatie van de wet BIG wordt gesteld: ‘Tandartsen en mondhygiënisten zijn goed op de hoogte van de aan hen voorgelegde, voor hen meest relevante voorbehouden handelingen. Bij de niet-voorbehouden handelingen bestaat meer onduidelijkheid. Slechts 43 % van de tandartsen en 64 % van de mondhygiënisten is ervan op de hoogte dat een periodieke controle geen voorbehouden handeling is’, Tweede evaluatie. Wet op beroepen in de individuele gezondheidszorg (2013). Den Haag: ZonMw, p. 114.
 
16
J. Dupont (2010). Identiteit is kwaliteit. Budel: Uitgeverij Damon, p. 124.
 
17
P. van Tongeren (2003). Deugdelijk leven. Een inleiding in de deugdethiek. Amsterdam: SUN, p. 106–107.
 
18
Immanuel Kant stelde de volgende, klassiek geworden, definitie op: ‘Verlichting is de bevrijding van de mens uit de onmondigheid die hij aan zichzelf te wijten heeft.’ Aan zichzelf te wijten, ook omdat, zo stelt Kant, ‘het zo rustig is onmondig te zijn’. De oproep die Kant doet is: sapere aude: heb de moed je van je eigen verstand te bedienen. Anders gezegd: durf te denken, durf de onrust op te zoeken. Geciteerd uit: Immanuel Kant (1988). Wat is verlichting? Kampen: Kok Agora, p. 59.
 
Metagegevens
Titel
Beroepshouding ontwikkelen
Auteur
Joost Dupont
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0383-0_1